Stupeň štúdia: 1.
Ročník: 3.
Povinne voliteľný predmet
Cieľom predmetu je objasniť študentom myšlienky, poznatky a skúsenosti priekopníkov, ktorí utvárali podobu manažmentu. Obsahom predmetu je prehľad vzniku a vývoja manažmentu počnúc jeho historickým základom až po súčasné manažérske teórie a modely aplikovateľné v podnikovej praxi. Poskytuje pohľady a prínosy renomovaných manažérov a priekopníkov pre rozvoj manažmentu.
Stručná osnova predmetu
- Manažment ako veda, teória a prax.
- Vedecké poznanie v súčasnej manažérskej teórii a praxi.
- Klasické teórie manažmentu. Základy vedeckého a administratívneho riadenia. Byrokratický model. Baťov systém manažmentu.
- Neoklasické teórie manažmentu. Psychologické a sociálne teórie.
- Moderné teórie manažmentu. Pragmatický a empirický prístup v manažmente.
- Európsky a americký manažment. Japonský systém manažmentu. Ouchiho Teória Z.
- Názorové prúdy v oblasti strategického manažmentu (Ansoff, Mintzberg, Porter).
- Neoklasické a alternatívne teórie podniku. Manažérsky a behavioristický prístup v manažmente.
- Baumollov model. Williamsonov model. Marrisov model. Model zamestnaneckého podniku.
- Simonov model. Doylov model zón.
- Súčasné trendy v teórii a praxi manažmentu. Informatizácia spoločnosti.
- Nové trendy rozvoja a využívania ľudských zdrojov, zmeny v prístupe k vedeniu ľudí.
- Zvyšovanie hospodárnosti, efektívnosti a výkonnosti s dôrazom na pridanú hodnotu podniku. Prezentácia semestrálnych zadaní.